Sunday, May 08, 2005

Hilary Hahn and Violin Choices

Image Source: www.scena.org


It is perhaps best put that a good concert reminds you why music is special, and just invites you to play, play, play… I’d rather not relate descriptions about the concert because sound is such a difficult thing to relate and recreate in words. Instead, for violin enthusiasts, I’ll relate my opinions as to certain things that Hilary Hahn does to get the sound she gets. I’m not saying that everything here is correct – rather that is correct for her, as musical choices are always personal, but hopefully can be helpful nonetheless.

Hilary’s Choices…
1. Minimalizing shifting means moving up with the fourth finger more often than would be convenient – including trills with the fourth finger.
2. Arm vibrato while keeping other fingers on the fingerboard – meaning vibrato with more than than one finger at a time.
3. Keeping the violin stable, slightly less on the shoulder – and movements with the body rather than the violin itself, down and back, occasionally to the left, and rarely if ever up.
4. Being free in playing means allowing even things like leg movements and stepping from side to side while retaining a center position; basically making violin playing not confined to the upper body. But still keeping all movements intentional, with purpose to the sound.
5. Making use of rests in the music to release the violin and relax.
6. Minimalizing bow movement above the string, working with creating tone with the bow close to the bridge and not sacrificing the strength of the arm to the wrist or bow fingers.

7. Using downward/vertical-start bow-strokes, and using areas in the frog area.

…and Just One of Mine
Jade Rosin; with thanks to Mei Yoke for the gift. Great clarity, perhaps even a little more sound, and less residual rosin than the Bernadel, which is still a very good rosin. I’ve been recommended the Kaplan too.

1 comment:

Anonymous said...

อย่างย่อนะครับ

ต่อไปนี้คือจุดเด่นในวิธีการเล่นไวโอลินของ Hilary Hahn ที่อาจารย์ Andrew อยากให้พวกเราสังเกตไว้ อาจารย์เตือนว่าไม่ใช่ว่าเทคนิคการเล่นทุกอย่างของเธอจะถูกต้องสำหรับทุกคน มันอาจเป็นเทคนิคเฉพาะตัวที่เหมาะสมสำหรับคนคนนั้นเท่านั้น อย่างไรก็ตามก็คงมีประโยชน์สำหรับพวกเรา

วิธีการเล่นแบบ Hilary Hahn

1. ลดการเลื่อน (Shift) ขึ้นเล่น Position สูงๆ แต่ใช้นิ้วก้อยเล่น ซึ่งปกตินิ้วก้อยเป็นนิ้วที่คนทั่วไปไม่ค่อยถนัด แต่เธอใช้เล่นอย่างคล่องแคล่ว แม้แต่การ Trill ก็ยังใช้นิ้วก้อยด้วย

2. ใช้เทคนิค Arm Vibrato คือการสั่นเสียงโดยใช้แขนสั่น ทำให้เธอสามารถทำ Vibrato พร้อมกันหลายๆ ตัวได้

3. ตำแหน่งของไวโอลินอยู่บนบ่าน้อยกว่าปกติ (เอียงมาด้านหน้า) และเธอไม่ค่อยเคลื่อนหรือขยับตำแหน่งของไวโอลินมากนัก แต่จะใช้การเคลื่อนไหวร่างกายแทน เช่นโยกไปข้างหน้า ข้างหลัง ด้านซ้ายบางครั้ง แต่แทบไม่เคยขยับยกไวโอลินขึ้นสูงกว่าปกติเลย

4. มีความอิสระในการเคลื่อนไหวในการเล่นมาก แม้แต่การขยับขา ก้าวไปข้างหน้า หรือด้านข้าง แต่ยังคงศูนย์กลางอยู่ที่เดิม เธอไม่จำกัดการเคลื่อนไหวเพียงแค่ร่างกายท่อนบน แต่ใช้การก้าวหรือ Step ขาไป ทั้งนี้การเคลื่อนไหวทั้งหมดมีผลต่อเสียงที่ออกมาทั้งนั้น ไม่ได้ขยับให้ดูเท่ห์ หรือดูโปร

5. ในช่วงระหว่างเพลงที่ไม่ต้องสี เธอจะใช้โอกาศผ่อนคลายโดยการลดไวโอลินลงจากตำแหน่งเล่นเสมอ

6. ใช้ช่วงสีของคันชักน้อย แต่ใช้วิธีเล่นใกล้หย่องเพื่อให้ได้เสียงที่ดัง และก้อ.... (ที่เหลือผมก็ไม่ค่อยเข้าใจ)

7. ในการเริ่มต้นท่อนต่างๆ จะเริ่มคันสีจากกลางอากาศ ไม่ได้เริ่มบนสาย ตำแหน่งที่คันสีจากกลางอากาศสัมผัสสายจะอยู่แถวโคนคันสี


... อันนี้เป็นความเห็นส่วนตัว
ยางสนยี่ห้อ Jade; ขอขอบคุณคุณ Mai Yoke สำหรับยางสนนี้ ใช้แล้วเสียงเคลียร์ชัดเจนมาก มีน้ำเสียงมีพลังมากขึ้นนิดหน่อย แล้วก็มีฝุ่นผงของยางสนน้อยกว่ายี่ห้อ Bernadel ซึ่งก็เป็นยางสนที่ดีมากเหมือนกัน นอกจากนี้ยังมีคนแนะนำให้ผมลองใช้ยี่ห้อ Kaplan ด้วย

มุกุ