Thursday, April 14, 2005

Violin Club Posting No. 2: The Wrong List

3rd party readers are welcome to add to the list.

Listed below are the answers to the previous posting on bad posture (April 10th). Three notes: First, that if there are many errors in someone's posture, it is better to take down the violin, relax, and start again, than try to fix each mistake one by one. Most of the errors are simply from too much tension in the body. Second, that I refer to a commonly accepted basic violin posture, not the only violin posture. Third, that when the translation is done for the previous comments on the first posting, I'll respond.



So, here is The Wrong List:

1. The left arm is too low.
2. The left arm is too much to the right.
3. The left arm is stuck to the body.
4. The left arm (due to 1-3) can not move position to get on other strings, which would over-stress the fingers when going to the lower strings.
5. The left hand fingers are in the wrong position, making it more difficult for the fingers to get on the string in tune and in time.
6. The left hand fingers are stiff even when not on the string.
7. The left hand is touching the neck of the instrument, leaving no space between the hand and the instrument. (An opposite extreme bending of the wrist would be a no-go too).
8. Not 100% wrong, but the first finger on the string could be a little more slanted to give better tone. (Especially on the viola - but on the violin there are opinions on both sides).
9. The player is not standing straight - the back should be straight.
10. The shoulder-rest is not really on the shoulder, but on the chest.
(You can tell this from the position of the violin, and this is different from No. 2 though it is common for both to happen together.)
11. The right arm is too low.
12. The right elbow position is too much forward. (9 and 10 create the wrist position you see, and it could be even worse if the wrist is high).
13. The last finger of the right hand is stiff and straight: this would suggest that the thumb is also under a lot of pressure, and the index/first finger is probably in the wrong position.
14. The whole bow hold is too cramped together - fingers could be better spaced apart.
15. With the right arm the way it is, chances are the right shoulder is cramped and up; the left shoulder probably follows.

Two things actually correct about the position you see:
1. The bow angle - stick leaning forward.
2. The bow is straight, parallel to the bridge.

Let's remember that these comments are meant mainly for us to check ourselves, with a mirror (I admit no. 11 is one of my weaker areas) and help others if and only if they would like us to help out.

Cheers! And thanks to Sean Ong for helping with the HTML.

2 comments:

Anonymous said...

คำแปลมาแล้วจ้า ช้าไปหน่อยขอโทษนะครับ

สิ่งที่ควรสนใจ 3 อย่าง
1. ถ้ามีจุดบกพร่องหลายๆ จุดในท่าทางการเล่น ควรจะลดไวโอลินลงก่อนแล้วทำตัวให้ผ่อนคลายจึงเริ่มอีกครั้ง พยายามแก้ไขทีละจุดๆ ไป
โดยมากแล้วจุดบกพร่องทั้งหลายจะมาจากการเกร็งเครียดของร่างกายระหว่างเล่น
2. ที่ผมบรรยายหรือแนะนำมาเป็นท่าทางการเล่นโดยทั่วไปที่เป็นที่ยอมรับกัน แต่ไม่ได้หมายความว่าท่าทางการเล่นนี้จะเป็นแบบที่ถูกต้องเพียงแบบเดียว
3. เมื่อมีการแปลคำตอบที่พวกเรา post แล้ว ผมจะตอบกลับกลับไป

รายการสิ่งที่ควรปรับปรุงในท่าการเล่น
1. แขนซ้ายต่ำเกินไป
2. แขนซ้ายออกไปด้านขวามากเกินไป
3. แขนซ้ายเบียดติดตัว
4. จากข้อ 1-3 ทำให้แขนซ้ายขยับขึ้นไปเล่นในสายบนๆ ลำบากและเกิดความเครียดเกร็งเมื่อเล่นสายต่ำๆ
5. มือและนิ้วซ้ายอยู่ในตำแหน่งที่ไม่ถูกต้องซึ่งจะทำให้เล่นเพี้ยนได้ง่าย นอกจากนี้ถ้าเล่นเร็วๆ จะกดไม่ทันอีกด้วย
6. นิ้วมือซ้ายเกร็งติดกันแม้จะไม่ได้อยู่ในท่ารอบนสาย
7. มือซ้ายสัมผัสกับคอไวโอลิน ไม่มีที่ว่างระหว่างมือและคอไวโอลิน (แค่ก็ไม่ควรดันข้อมือให้โก่งไปอีกทาง)
8. อันนี้ไม่ผิดแบบเต็มๆ แต่นิ้วชี้ที่กดสายควรให้ตั้งขึ้นกว่านี้เล็กน้อย (กดด้วยปลายนิ้วมากกว่านี้) เพื่อจะได้เสียงที่ดี โดยเฉพาะอย่างยิ่งผู้ที่เล่น Viola
9. คนเล่นในรูปยืนเล่นหลังค่อม ควรจะยืนให้หลังยืดตรง
10. ที่รองบ่าไม่ได้อยู่บนบ่า แต่ลงไปอยู่บริเวณหน้าอก (สิ่งนี้มักเกิดควบคู่กับตำแหน่งของไวโอลินที่ผิดในข้อ 2)
11. แขนขวาต่ำเกินไป
12. ตำแหน่งของศอกขวาอยู่ด้านหน้ามากเกินไป (ข้อ 9 และ 10 มีผลทำให้ตำแหน่งข้อมือเป็นดังรูป ยิ่งถ้าข้อมืออยู่ตำแหน่งสูงกว่านี้จะยิ่งแย่)
13. นิ้วก้อยมือขวาเหยียดตรงและเกร็ง ทำให้คาดเดาได้ว่านิ้วโป้งมือขวาส่งแรงกดมากและนิ้วชี้อาจอยู่ในตำแหน่งที่ผิด
14. มือที่จับคันชักเบียดติดกัน ควรให้มีช่องว่างระหว่างนิ้วมากกว่านี้
15. ด้วยตำแหน่งมือขวาดังรูป มีโอกาศที่ไหล่ขวาจะยกเกร็ง ไหล่ซ้ายก็อาจเป็นตามได้

จากท่าทางการเล่นในรูปมีสองจุดที่ถูกต้อง
1. มุมของคันชักเอียงในตำแหน่งที่ถูกต้อง
2. คันชักขนานกับหย่อง (Bridge-สะพาน)

โปรดระลึกไว้เสมอว่าคำแนะนำเหล่านี้มีจุดมุ่งหมายให้พวกเราตรวจสอบตัวของเราเอง โดยยืนเล่นหน้ากระจก และช่วยเตือนเพื่อนๆ เมื่อเล่นในท่าทางที่ไม่ถูกต้อง

ขอขอบคุณ คุณ Sean Ong ที่ช่วยแนะนำเกี่ยวกับ HTML ในการนำภาพที่เคย post ไปในกระทู้เก่ากลับมาใช้บนกระทู้นี้

มุกุ

bess said...

one thing i would like to point out as a cellist, for the benefit of those who also play the cello in the club: a more universal statement about the bow angle is that the hair must face the bridge, and in order to do that for the cello, the stick should lean backwards due to the way the cello is held. so violinist/violist converts beware, no stick leaning forward for cello!